Leestijd: 3 minuten
Tijdens de coronapandemie hebben veel mensen te maken gekregen met thuiswerken. Waar de ene werknemer dit heel positief heeft ervaren, is de ander thuis gillend gek geworden. Ook voor werkgevers heeft dit verschillend uitgepakt. Bij de ene functie zijn nieuwe inzichten ontstaan hoe het ook anders kan en bij de andere functie is gebleken dat thuiswerken toch echt geen optie is. Na de coronapandemie merk je nog steeds dat thuiswerken bij sommige organisaties en branches nog veel wordt gedaan. In deze blog vertellen we je meer over of hybride werken bij Facility ook tot de mogelijkheden behoort.
Hybride werken bij Facility
Bij Facility leveren we verschillende diensten aan onze opdrachtgevers. Deze zijn onder te verdelen in: hospitality, facilitair en management. Om een goed antwoord te kunnen geven of hybride werken mogelijk is, specifiëren we hieronder de verschillende diensten.
Hospitality: Beperkingen en behoeften
Hospitality omvat alle diensten die wij leveren ten aanzien van functies zoals receptionistes, office assistants en office managers. Voor de meeste van deze functies is het van belang dat je fysiek aanwezig bent op locatie en dat hybride werken om deze reden niet mogelijk is. Voor de functie receptioniste spreekt dit voor zich: je zal op locatie tenslotte aanwezig moeten zijn om gasten te ontvangen, de telefoon te beantwoorden en de post te verwerken.
Ook voor de functies als office assistants en office managers zien we dat het bij vrijwel alle opdrachtgevers gewenst is om vanuit hun kantoor te werken. Enerzijds kan dit te maken hebben met locatie gebonden werkzaamheden, maar ook kan dit zijn vanuit het onderhouden van contact met collega’s en gasten/leveranciers.
Facilitair: Noodzaak van fysieke aanwezigheid
Bij de facilitaire tak kun je denken aan functies als facilitair medewerkers, servicedesk medewerker, conciërge en huismeester. Net als voor hospitality geldt ook voor facilitair dat werken vanuit de locatie in de meeste gevallen een must is. Voor bijna alle werkzaamheden is het noodzakelijk om deze vanuit locatie uit te voeren. Hybride of thuiswerken is dus geen optie. Je moet je voorstellen dat je op locatie verschillende (facilitaire) klussen dient uit te voeren en contactpersoon bent voor leveranciers, studenten/scholieren (bij conciërge) of bewoners (huismeester). Dergelijke werkzaamheden zijn niet tot nauwelijks vanuit een andere werkplek op te pakken.
Management: Flexibiliteit en afhankelijkheid
Alle functies op het gebied van coördinatoren en managers vallen onder de dienst management. In tegenstelling tot de voorgaande diensten is er bij management wel de ruimte om hybride te werken. Uiteraard is dit volledig afhankelijk van de exacte functie en de opdrachtgever. Waar het voor de ene opdracht niet uitmaakt vanuit waar je deze uitvoert kan het voor een andere opdracht of functie juist wel van belang zijn om op locatie te werken. In de meeste gevallen is in de vacature duidelijk op te maken of hybride werken mogelijk is. Mocht dit niet duidelijk zijn, dan kan dit besproken worden met onze recruiter.
Bespreken van mogelijkheden met recruiters
Onder aan de streep is er dus geen eenduidig antwoord te geven. De conclusie is vooral dat de mogelijkheid tot hybride werken afhankelijk is van de exacte functie én opdrachtgever. Mocht je een wens hebben om hybride te werken, dan is het altijd van belang om dit in het voortraject met onze recruiters te bespreken. Zij kunnen dan direct aangeven of het wel of niet tot de mogelijkheden behoort óf in overleg gaan met de opdrachtgever om te kijken naar de opties.
Conclusie
Dus mocht je een facilitaire topper zijn (of er één willen worden) en je bent benieuwd of hybride werken een mogelijkheid is voor een vacature, twijfel dan niet om contact op te nemen met onze recruiter! Wij helpen je graag verder of gaan het gesprek met de opdrachtgever aan om te kijken naar de mogelijkheden.