Leestijd: 2 minuten
Uiteraard hopen we dat dit bij niemand gebeurd, maar helaas ontkomen we hier niet aan. Langdurig ziek zijn. Vraag jij je wel eens af wat er gebeurd als je langdurig ziek bent en hoe wij omgaan met re-integreren? In deze blog gaan we dieper in op wanneer iemand langdurig ziek is, hoe het re-integreren in zijn werk gaat bij Facility en wat als je weer beter bent.
Wanneer ben je langdurig ziek?
Bij Facility spreken we van langdurige ziekte wanneer iemand 6 weken of meer ziek is. Dit komt omdat we vanaf 6 weken te maken hebben met de bedrijfsarts welke wij moeten inschakelen. In de meeste gevallen weten wij bij een ziekmelding of het gaat om kortdurend of langdurend verzuim. Wanneer je bijvoorbeeld de griep flink te pakken hebt, dan zal dit niet 6 weken of langer duren. Wanneer iemand ziek thuis zit vanwege een operatie met een lange hersteltijd, dan kunnen we er vanuit gaan dat het langdurig verzuim zal worden.
Langdurig ziek, wat nu?
Wanneer het er naar uitziet dat je richting de 6 weken verzuim gaat, dan zullen wij altijd de bedrijfsarts inschakelen. Hiervoor werken we samen met BrinQer. Er wordt een eerste afspraak, ook wel intakeconsult genoemd, ingepland. Afhankelijk van jouw situatie zal dit of fysiek of online zijn. Tijdens dit eerste consult wordt er een probleemanalyse opgesteld waarin wordt gekeken naar de reden van het verzuim, de beperkingen en de mogelijkheden en of er op dit moment benutbare mogelijkheden zijn om weer aan het werk te gaan. De terugkoppeling vanuit de bedrijfsarts is altijd een advies. Het is erg fijn om een richtlijn te hebben vanuit een deskundige, maar in overleg kunnen we altijd afwijken van dit advies. Uiteindelijk bepaal je samen met jouw Fieldmanager wat het plan van aanpak gaat zijn. In dit plan van aanpak staat bijvoorbeeld het opbouwschema voor de komende periode, hoe vaak je contact hebt met jouw Fieldmanager, maar ook wanneer de vervolgafspraak (mocht dit nodig zijn) bij de bedrijfsarts plaats vindt.
Om jou zo goed en duurzaam mogelijk te kunnen laten re-integreren, zal het contact met jouw Fieldmanager intensief zijn. Samen wordt er gekeken hoe het opbouwen gaat en of we de opbouw zo moeten laten, of dat we het moeten vertragen/versnellen.
De Fieldmanager staat nauw in contact met de casemanager vanuit de bedrijfsarts. Op deze manier kunnen wij, waar nodig, altijd om passend advies vragen. Vanzelfsprekend staat jouw gezondheid en het duurzaam herstellen voorop!
Ik ben weer beter, wat nu?
Wanneer je weer volledig opgebouwd bent, dat wil zeggen een volledige werkweek 100% aan het werk, dan zullen wij jou weer beter melden. Vaak heb je de laatste afspraak met de bedrijfsarts al gehad en hij/zij heeft geadviseerd om weer volledig op te bouwen en aan het werk te kunnen. Wij vinden het erg belangrijk dat je ook na een periode van langdurig verzuim wat vaker contact hebt met jouw Fieldmanager. Op deze manier kunnen we samen blijven monitoren of alles goed blijft gaan. Wanneer de kans op een terugval zich voordoet kunnen we op tijd ingrijpen en actie ondernemen.
Conclusie
Met elk soort verzuim zullen wij er altijd voor zorgen dat jij op een fijne manier kunt werken aan herstel. Het contact met jouw Fieldmanager is in deze periode zeer regelmatig en dit zorgt ervoor dat jullie snel kunnen anticiperen. Wanneer je het langdurige verzuim in zal gaan dan wordt de bedrijfsarts aangehaakt. Samen zorgen we ervoor dat je duurzaam kunt herstellen.